با افزایش جمعیت و نیاز تولید کالا به صورت انبوه و اهمیت بهداشت، بسته‌بندی جزو ضروری یک محصول شده است که ضمن شناساندن آن به مشتری وظیقه مهم نگهداری آن از تولید تا مصرف را به عهده دارد. با توجه به رقابتی شدن بازار استفاده از ماشین آلات نوین به منظور بسته بندی ای ارزان و سریع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
بسته‌های کوچک مقوایی، قوطی‌ها، کیف‌های پلاستیکی، کارتن‌ها و کارتن‌پلاست‌ها، جعبه‌ها، پیچیدنی ها و … همه و همه از انواع روش هایی هستند که برای بسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه سلفون کش

مدت هاست که استفاده از روکش های نازک و شفاف پلاستیکی که در اصطلاح به آن ها سلفون گفته می شود رونق زیادی یافته است. دستگاه سلفون پیچ که به نام تجاری دستگاه استرچ (Stretch Machine) معروفند در انواع مختلفی تولید می شوند که شامل دستگاه سلفون کش خانگی و دستگاه های سلفون کش صنعتی هستند. این تجهیزات به منظور کشیدن لایه نازک پلاستیکی به نام فیلم استرچ مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلم ها دارای چسبندگی و ضخامت متفاوتی هستند و عموما از جنس هایی نظیر LLDPE، HDPE، PVC تولید می شوند.

فیلم استرچ 1 300x200 - دستگاه سلفون کش
فیلم استرچ

دستگاه استرچ مصرف نیروی برق کمی دارد و معمولا با برق ۲۲۰ ولت شهری راه اندازی می شوند و هر کاربری با کمترین دانش می تواند از آن استفاده کند. روش کار دستگاه بدین صورت خواهد بود قطعه مورد نظر به روی سینی دستگاه قرار داده می شود و با چرخیدن سینی لایه ای از سلفون دور آن میپیچد. برخی از دستگاه های استرچ دارای جک و بلند کننده پالت هستند که به کمک آن می توان پالت های چوبی را به روی بستر دستگاه قرار داد. این ماشین ها قابلیت تنظیم میزان سرعت سینی و نگهدارنده سلفون توسط اینورتر را دارد. عدم استفاده از حرارت برای کشیدن نایلون نیز سبب می شود که دستگاه های استرچ مقرون به صرفه تر از دستگاه شرینک پک باشد .

نوشته مرتبط
مزایای دستگاه شرینک پک

کاربرد دستگاه سلفون کش

بسته بندی با سلفون

  • مصارف صنایع غذایی

شاید یکی از پرکاربرد ترین صنایعی که از دستگاه سلفون کش استفاده می کند صنایع کشاورزی و غذایی باشد که به نام دستگاه سلفون کش رومیزی و یا دستگاه سلفون کش خانگی معروفند. محصولات غذایی مانند انواع سبزیجات، میوه ها، مواد پروتئینی و گوشت، قارچ و … به دلیل اینکه باید در دید کامل مشتری باشد لذا قرار دادن آن ها در کارتن و بسته بندی های تیره مناسب نخواهد بود. از طرفی این محصولات خوراکی خیلی زود برای مصرف از بسته خود خارج می شوند، پس باید در بسته بندی ای قرار گیرد که ضمن مراقبت از کالا و قرار گرفتن در معرض دید خریدار، ارزان و به صرفه نیز باشد.

دستگاه سلفون کش خانگی - دستگاه سلفون کش
دستگاه سلفون کش خانگی
  • مصارف صنعتی

در موارد صنعتی استفاده از دستگاه سلفون پیچ جایگاه خاص خود را دارد. بسیاری از کالاهای تولیدی در صنایع به دلیل اینکه اندازه و شکل خاصی ندارند بهترین گزینه استفاده از سلفون پیچ به منظور بسته بندی است. کشیدن فیلم استرچ سبب می شود از ورود گر و خاک و رطوبت به داخل محصول جلوگیری شود. برخی از کاربردهای صنعتی این دستگاه عبارت است از: بسته بندی پالت ها، بسته بندی چمدان و ساک های مسافرتی در پایانه و فرودگاه ها، سلفون پیچی قطعات صنعتی و قالب ها و … .

دستگاه سلفون کش صنعتی - دستگاه سلفون کش
دستگاه سلفون کش صنعتی

دستگاه سلفون پیچ صنعتی، استرچ پالت

سلفون پیچ های صنعتی که پالت های کوچک و بزرگ را بسته بندی می کنند انواع مختلفی دارد. نام تجاری آن استرچ پالت است و انواع متفاوتی دارند که مهم ترین آن ها عبارت است از:

نوشته مرتبط
مزایای شیرینک تک سوز گاز

دستگاه استرچ پیچ افقی : استرچ کردن کالای بلندر نظیر پروفیل ها و لوله ها
دستگاه استرچ رولی : استرچ نمودن محصولات رولی شکل مانند فرش و طاقه پارچه .
دستگاه استرچ پالت دروازه ای : سلون پیچی قطعات و بسته ها و پالت های بزرگ.
دستگاه استرچ پالت فرودگاهی : پیچیدن فیلم استرچ به دور ساک و کیف های مسافرتی در ترمینال ها.

عمده مزیت استفاده از پالت پیچ، ارزان بودن آن و استهلاک پایین دستگاه است. پالت ها قبل از چابجایی و انبار داری و حتی صادرات به کمک این ماشین به سرعت بسته بندی می شود تا از ریزش و جابجایی آن روی پالت جلوگیری شود.