اسپری - دستگاه اسپری پرکن

اسپری چیست

اسپری (Spry) یا افشانه مایعات تحت فشار و مخلوط با گاز هستند که درون ظروف تزریق شده و در صورت نیاز روی سطوح پاشیده می شوند. اسپری ها برای افشاندن مایع به‌ صورت ذرات ریز تحت فشار هستند که امروز کاربردهای وسیعی دارد.

مزیت های اسپری

دامنه کاربرد افشانه ها گسترش بسیاری پیدا کرده است. امروزه اغلب مواد مایع را به صورت افشان تبدیل می کنند. یکی از مزیت های این کار استفاده تمام از مایع درون ظرف است. به دلیل اینکه محتویات با گاز ترکیب می شود در هنکام خروج از ظرف، فشار گاز موجود باعث تخلیه همه محتویات می شود. استفاده بهینه و به اندازه مواد نیز از مزیت های اسپری کردن است. این مورد در اسپری زعفران و موارد دارویی نمود بهتری دارد.

در برخی از موارد نیاز است مایع با فشار روی سطوح ریخته شود تا کارایی آن مایع به بهترین شکل تضمین شود. برای مثال در اسپری رنگ به دلیل پاشیده شدن رنگ امکان رنگ آمیزی و ابتکار عمل به استفاده کننده داده می شود. یا اسپری های تمیز کننده به دلیل شدت ریخته شدن مایع روی سطوح قابلیت تمیزکاری افزایش می یابد.

دستگاه پرکن اسپری

برای پر کردن انواع قوطی های اسپری موجود در بازار در سایزهای مختلف از 50 الی 600 سی سی در صنایع محتلف نظیر آرایشی و بهداشتی، دارویی، شیمیایی و غذایی از دستگاه اسپری پرکنی استفاده می شود. به طور کلی هر نوع مایع که امکان پاشش به صورت افشانه را داشته باشد می توان در ظروف اسپری پر شود.

اسپری پرکن تولید شده در کارخانه پارسا صنعت البرز در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی می شود. ماهیت هر دو ماشین یکیست اما با توجه به حجم تولید می توان یکی از این دو مدل را انتخاب نمود تا متخصصین این شرکت در اسرع وقت آن را طراحی و پیاده سازی نمایند.

no image - دستگاه اسپری پرکن

کاربرد دستگاه اسپری پرکن

مصادیق کاربرد پرکن اسپری زیاد است. خوشبو کننده هوا، حشره کش، ضد عفونی کننده دست، انواع دئودورانت، اسپری چسب 123، براق کننده داشبورد، انژکتور شور، اسپری رعفران خوراکی و … مواردی هستند که به صورت افشان یا اسپری قابلیت تولید دارند.

کارکرد دستگاه اسپری پرکن

در دستگاه اسپری پرکنی مایع درون ظرف ریخته شده و سپس گاز نیز به آن اضافه می گردد. علت استفاده از گاز این است که مایع با گاز ترکیب شده و در هنگام خروج به صورت افشانه پاشش می یابد. گاز اضافه شده درون ظرف معمولا پروپان می باشد. به دلیل خطرات احتمالی ناشی از احتراق، سیستم دستگاه پرکن اسپری به صورت پنوماتیکی و فشار باد می باشد. به همین دلیل در کنار این ماشین یک عدد کمپرسور باد نیاز است.

پرکن اسپری نیمه اتوماتیک

این مدل از اسپری پرکن نیازمد یک اپراتور برای قرار دادن ظروف زیر نازل و انجام عملیات تزریق و پانچ کردن است. سه عمل تزریق مایع، پانچ درب و اضافه کردن گاز به ظرف توسط این دستگاه انجام می گیرد. پرکن اسپری نیمه اتومات مناسب برای حجم تولید متوسط و کارگاه های کوچک است. در این ماشین ایمنی کار به دلیل استفاده از گاز رعایت شده است.

no image - دستگاه اسپری پرکن
no image - دستگاه اسپری پرکن

پرکن اسپری اتوماتیک

نوع اتوماتیک اسپری پرکن شامل خط تولید کامل تزریق اسپری می باشد که دارای مسیر رفت و برگشتی نوار نقاله و دستگاه میز ترافیک است. در این ماشین دو روتار تعبیه شده است که تزریق مایع و گاز و پانچ ولو در آن ها انجام می شود. با افزایش تیراژ تولید می توان تعداد نازل ها را بیشتر نمود. در صورت استفاده از 3 روتار می توان 4500 اسپری 400 میلی را پر نمود.