پیشگیری حریق در تسمه نقاله

پیشگیری حریق در تسمه نقاله
گاهی اوقات مواد حساسی روی نوار نقاله ها در حال حرکت هستند که در پروسه تولید بسیار مهم و ضروری است که در درجه حرارت خاصی بمانند. بطور مثال اگر حرارت تسمه نقاله های سنگ آهن از یک حد خاصی بیشتر شود، گازی سمی از خود متصاعد می کنند که برای افراد مضر است. اگر دمای آن باز هم بالاتر برود، سنگ آهن دچار حریق می شود که اطفاء آن کار بسیار دشواری است، زیرا اگر روی سنگ آهن مشتعل، آب ریخته شود، آتش زبانه های بیشتری پیدا خواهد کرد. درنتیجه جهت پیشگیری حریق در تسمه نقاله دمای نوار نقاله ها میبایست دائماً مانیتور و کنترل شود .

تسمه نقاله 4 - پیشگیری حریق در تسمه نقاله
تسمه نقاله

مانیتورینگ دمای تسمه نقاله

  • مانیتورینگ دمای تسمه نقاله از طریق کابل های Linear Heat Detector

کابل های LHD و Linear Heat Detection روشی کاربردی برای مانیتورینگ دما و پیشگیری حریق در تسمه نقاله  و اعلام حریق می باشد که عمدتا در نوار نقاله ها، تونل کابل ها، سینی کابل ها، تأسیسات، تجهیزات موتورخانه، سیلوها و انبار مواد منفجره استفاده می شود. کابل های LHD کابل هایی هستند که در داخل آنها سنسورهای نیمه هادی، هر چند متر به چند متر تعبیه شده است. این سنسورها دما را تنظیم کرده و در نهایت به یک کنترلر متصل می شوند. حال می توان با نصب یک لپتاپ یا PC به این کنترلر، دمای نقطه به نقطه را مانیتور نمود.

در نهایت اطلاعات اندازه گیری شده به دستگاه کنترلر مرکزی انتقال داده شده RS 232 به PC متصل می گردد که می توان اطلاعات را مانیتور و یا برنامه ریزی کرد. خروجی دستگاه تسمه نقاله می تواند به سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق متصل گردد.

کابل اعلام حریق نوار نقاله - پیشگیری حریق در تسمه نقاله

کمپانی Listec در سال ۱۹۸۳ در آلمان تأسیس شد و امروزه حدود ۱/۷۰۰/۰۰۰ متر از کابلهای LHD تولیدی آن در سراسر دنیا از جمله: فرودگاه فرانکفورت، نیروگاه بانکوک تایلند، فولاد MITTAL هامبورگ و فولاد مبارکه اصفهان نصب شده است.

 

نوشته مرتبط
دستگاه بوجاری چیست

مانیتورینگ و کنترل دمای نوار نقاله ها

معمولاً این کابل ها را می توان به فاصله ۵۰ سانتی متری روی دستگاه نوار نقاله میله ای نصب کرد بتوان کابل های LHD را بر روی آن نصب نمود، زیرا دما همیشه به سمت بالا م یرود و برای نصب سنسورهای دمایی بهترین مکان بالای نوار نقاله است.

پیشگیری حریق در تسمه نقاله

تعداد سنسورهای نیمه هادی کابل های Listec که بصورت چیپست الکترونیکی است، کاملاً سفارشی است. بهطور مثال م یتواند هر نیم متر به نیم متر، در طول کابل یک سنسور وجود داشته باشد و یا م یتواند هر ۱۵متر به ۱۵ متر باشد. بدین منظور باید حساسیت کنترل کردن دمای مواد روی نوار نقاله را سنجید و تصمیم گرفت که چه نوع کابل و با چه تعداد سنسور انتخاب نمود.

سنسورها از طریق کابل به کنترلر انتقال می یابند و با اتصال کنترلر به کامپیوتر می توان نمودار دمایی را مشاهده کرده و توسط نرم افزار این سیستم دمای آلارم را برنامه ریزی کرد. این کنترلر دارای دو خروجی می باشد که می توان یکی را به سیستم اعلام حریق و دیگری را به سیستم اطفاء حریق متصل نمود.در نرم افزار سیستم Listec این قابلیت وجود دارد که بتوان دمای آلارم را متناسب با زمان در نظر گرفته و یا سرعت افزایش دما را نیز تعریف نموده و آن را نیز در سیستم یک آلارم تعریف نمود.

منبع:

  • به نقل از نشریه تخصصی سیستم های کشف،اعلام و اطفا حریق – شماره ۱۹ – سال ۱۳۹۴