گریس چیست

گریس یکی از انواع مشتقات نفتی است که دارای غلظت و گرانروی زیادی است که در دمای محیط جامد و یا نیمه‌ جامد است. از این ماده همانند روغن ها برای روانکاری استفاده می شود. عمده تفاوت گریس با روغن در این است که گریس ها در مناطقی کاربرد دارند که انسان به طور مداوم نمی تواند برای روانکاری به آن محل مراجعه کند. یا به عبارتی دیگر برخی از قطعات مانند یاتاقان ها نیاز به روانکاری ای دارند که بتواند در محل روانکاری باقی بمانده که از گریس ها استفاده می شود.

ماده اصلی به وجود آورده گریس ، روغن معدنی و روغن سنتتیک می باشد که حدودا ۸۰ % ماده گریس را شامل می باشند و در مواردی که کیفیت و جنس روغن معدنی و روغن سنتتیک  پایین باشد به مراتب کیفیت گریس نیز پایین می آید . صابون دومین عنصر و ماده تشکیل دهنده گریس می باشد که شامل گونه های مختلفی می باشد .

گریس.jpg - دستگاه پرکن گریس
گریس

دستگاه پرکن گریس

تولید کنندگان گریس به منظور پر کردن این محصول نیاز به دستگاه پرکن گریس ( Grease Filling Machine ) دارند. از دیر باز برای بسته بندی گریس زحمت و هزینه زیادی پرداخت می شود. چرا که گیریس دارای گران روی زیادی است و نمی توان آن را در ظروف پمپ کرد. این زحمت برای کارگاه ها و کارخانه هایی که خود تولید کننده گریس نیستند دو چندان است، چرا که بعد از خرید بشکه های بزرگ گریس برای بسته بندی کردن آن در ظروف کوچک تر مجبور به حرارت دادن بشکه ها بودند تا کمی روان تر شود.

نوشته مرتبط
تفاوت الکتروموتور تک فاز و سه فاز

پرکن گیریس جزو دسته بندی دستگاه پرکن مایعات غلیظ به شمار می رود. امروزه با ساخت دستگاه پرکن گریس به طور کل این مشکل برطرف شده است. این ماشین ها به دو صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

که هر کدام از آن ها می تواند توسط ماشین سازی پارسا صنعت البرز به صورت اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک طراحی و تولید گردد.

دستگاه پرکن گریس گرم

در نمونه پرکن گریس گرم که به صورت نیمه اتوماتیک است، اپراتور ظرف ها را در زیر شیر پرکن قرار می دهد و با فشار دادن شاسی عملیان صورت می گیرد. زیر ظروف لودسل تعبیه شده است که با رسیدن به وزن از پیش تعیین شده شیر بسته می شود. در مدل اتوماتیک این کارها خودکار توسط دستگاه انجام می شود. بعد از اتمام عملیات پرشدن، ماشین با یک نوار نقاله هماهنگ شده است که ظروف را از زیر شیر عبور داده و به محل دیگر منتقل می نماید.

hot grease filling machine - دستگاه پرکن گریس
دستگاه پرکن گریس گرم

دستگاه پرکن گریس سرد

پرکن گریس سرد به صورت نیمه اتوماتیک تولید می شود. کاربر دستگاه ظروف را در زیر نازل ها قرار می دهد و با فشردن پدال فرآیند شروع می شود و پس از گذشت زمان تعیین شده ظروف پر می شود که با جایگزینی ظرف های جدید این چرخه ادامه می یابد. همانطور که در ابتدای این مطلب بیان شد به کمک این دستگاه دیگر نیاز به گرم کردن پاتیل و بشکه گریس ها نیست.

cold grease filling machine - دستگاه پرکن گریس
دستگاه پرکن گریس سرد

فرآیند پرکردن به صورت پمپی-تایمری بوده و بازدهی دستگاه با دو نازل تا ۳۸۰ ظرف یک پوندی در ساعت می باشد و سیستم دکل و بازوبسته شدن نازل ها پنوماتیک است.

نوشته مرتبط
دستگاه نوارنقاله

در ویدیو زیر نحوه کارکرد دستگاه پرکن گیریس سرد ۲ پوندی به تصویر کشده شده است :