دستگاه شرینک پک

واژه Shrink به معنای کوچک و منقبض شدن است . کار دستگاه شرینک پک نیز یک روش ساده برای بسته بندی است . عملیات شیرینگ با استفاده از نایلونی شفاف صورت می گیرد و به دور تا دور محصول و کالای مورد نظر کشیده می شود تا در نهایت محصول داخل یک تیوپ با پوشش فیلم شیرینک با دوخت انتهایی بسته بندی شود .

مکانیزم کارکرد دستگاه شرینک پک

مکانیزم کارکرد دستگاه شرینک پک بدین گونه است که لایه ای از جنس نایلون یا پلاستیک که به روی بسته کشیده می شود و بسته از تونل شرینک بخار یا هوای گرم که معمولاً توسط لامپهای مادون قرمز یا منبع گرمایی دیگری که قادرند گرمایی حدود هفتاد درجه سانتی گراد تولید کنند عبور می کند. گرمای تونل شیرینک که چند ثانیه است از سر تا سر بسته عبور کرده و موجب جمع شدن فیلم شیرینک می گردد و تولید یک بسته جمع شده می کند که کالای مورد نظر را پوشانیده است . البته مقدار حرارت و زمان آن بستگی به طراحی بسته و ضخامت فیلم شرینک خواهد داشت.

دستگاه شرینک پک - دستگاه شرینک پک
عملکرد یک دستگاه شرینک پک به صورت ساده

فیلم شیرینک

کیفیت محصول شیرینگ شده رابطه زیادی با مرغوبیت فیلم شیرینک مورد استفاده دارد . این فیلم ها با استفاده از Polyethylene با چگالی پایین تولید می شوند . از آنجایی که نایلون شیرینگ خاصیت شکل پذیری بالایی دارد باید به طرز تولید و نوع دستگاه توجه نمود که شیرینک نهایی بر گرفته از شمایل محصول انتهایی باشد .

مزایای دستگاه شرینک پک

وقتی فیلم شیرینک به دور بسته یا محصول ما کشیده می شود سبب می گردد گرد و خاک و آلودگی و حتی رطوبت وارد بسته بندی نشود. با شرینک کردن می توانیم چندین بسته را در کنار یکدیگر بدون تکان خوردن نگه داریم . کشیدن این پوشش نایلونی ضمن زیبا کردن بسته بندی باعث می شود به نسبت بسته بندی با کارتن هزینه ها کاهش یابد .

امروزه بسته بندی با شرینک پک در بسیاری از مشاغل از جمله صنعت ، غذایی ، صنایع شیمیای و دارویی کاربرد گسترده ای دارد.

دستگاه شرینک پک انواع مختلفی دارد که هرکدام به منظور استفاده خاصی تولید می گردد.

انواع دستگاه شرینک پک

شرینک پک اتوماتیک

بهترین دستگاه برای شرینک و بسته بندی محصولاتی که در تیراژ بالا تولید می شوند شرینک پک اتوماتیک خواهد بود. این دستگاه بدون نیاز به حضور اپراتور قادر خواهد بود تا ۶۰۰ بسته را در یک ساعت شرینک کند .

دستگاه فوق مجهز به سیستم دوخت از جنس الیاژی و تفلون نسوز است که عملیات دوخت را از سه طرف انجام می دهد.

> جزئیات دستگاه شیرینگ پک اتوماتیک

دستگاه شرینک پک اتوماتیک - دستگاه شرینک پک
دستگاه شرینک تونلی - دستگاه شرینک پک

شرینک تونلی

شرینک تونلی یا تونل بزرگ با داشتن محفظه کوره با حجم بالا مناسب برای شرینک و بسته بندی جعبه هایی با ابعاد بزرگ مانند : ماشین لباسشویی ، کولر آبی ، سنگ های مصنوعی و … است .

طراحی دستگاه به نحوی است که دسترسی راحت به قسمت گرمایشی برای بازدید آن فراهم شده . سیستم پنوماتیک بزای جوش فیلم شیرینک پلی اتیلن نیز تعبیه شده است . شرینک تونل بزرگ توانایی بسته بندی ۱۸۰ بسته در ساعت را دارد.

> جزئیات دستگاه شیرینگ پک تونل بزرگ

دستگاه شرینک سبدی - دستگاه شرینک پک

شرینک سبدی

به منظور بسته بندی کالاهای کوچک مانند انواع کاکائوها ، بیسکوئیت ، گز و موارد این چنینی از دستگاه شرینک سبدی استفاده می گردد. دستگاه مذکور به صورت کاملا بهداشتی عملیات بسته بندی را شکل می دهد .

> جزئیات دستگاه شیرینک سبدی

شیرینک تیغه از پهلو دستگاه - دستگاه شرینک پک

شرینک تیغه از پهلو

شیرینک تیغه از پهلو دستگاهی مناسب برای بسته بندی و شیرینک کالاهایی است که دارای طول زیادی هستند . رول های فرش، شیشه های بزرگ و … با این دستگاه شیرینک می شوند.

> جزئیات دستگاه شیرینک پک تیغه از پهلو

دستگاه شرینک آب معدنی - دستگاه شرینک پک

شرینک آب معدنی

همانطور که از نام دستگاه مشخص است شرینک آب معدنی بهترین گزینه برای بسته بندی بطری های آب و بطری های مشابه در تعداد بالا خواهد بود. همچنین شرینک بسته های کوچک را می توان با این دستگاه انجام داد.

> جزئیات دستگاه شیرینک آب معدنی

شرینک معمولی

وجود یکی از خانواده دستگاه های شرینک پک در هر تولیدی ای ضروریست. شرینک پک معمولی نیز برای انجام عملیات شرینک بسته هایی با اندازه معمولی به کار می رود.

این دستگاه در بسته بندی مواردی چون انواع جعبه، کارتن، شیشه، محصولات بهداشتی، کنسرو ، قوطی های رنگ و … کاربرد دارد .

> جزئیات دستگاه شیرینک معمولی

شرینک معمولی - دستگاه شرینک پک
لیبل شرینک - دستگاه شرینک پک

لیبل شرینک

لیبل شرینک دستگاهی پر کاربرد برای زدن لیبل روی ظروفی مثل ظروف شیشه ای و  بطری نوشابه ، ظروف پت و … است.

معمولا در دو نوع لیبل شرینک اتوماتیک و لیبل شرینک نیمه اتوماتیک طراحی و تولید می شود.

> جزئیات دستگاه لیبل شیرینگ