انواع دستگاه تسمه نقاله

انواع دستگاه تسمه نقاله
تسمه نقاله ها از انواع ماشین های نقاله است که جهت انتقال اجناس و محصولات استفاده می شود. دستگاه تسمه نقاله به دلیل سادگی و هزینه تعمیر نگهداری کم از اقتصادی ترین راه های انتقال کالا در صنایع و کارخانه جات بزرگ و کوچک است . تسمه نقاله ها در انداز ه ها، شکل ها و طراحی های متنوعی ساخته می شوند و تقاضای مشتریان آنها با سرعت بالایی رو به افزایش است.

 دستگاه تسمه نقاله و انواع آن یکی از ماشین های لازم و در صنایع بسته بندی محسوب می شود، به طوری که در پای اغلب دستگاه های بسته بندی مانند دستگاه لیبل شیرینک و امثال آن برای جابجایی و تغذیه کالا به دستگاه به یکی از انواع دستگاه نوار نقاله نیاز ضروری است.

انواع تسمه

این ماشین ها با توجه به کارکرد و محل مورد استفاده باید ویژگی های مخصوصی باشند. جنس تسمه (Belt) به کار رفته دستگاه نیز باید با توجه به شرایط کاری درست انتخاب شود.

  • تسمه نقاله عایق حرارتی: برای جابجایی مواد داغ به کار می رود و تسمه به کار رفته عایق حرارت است.
  • تسمه نقاله مقاوم به سایش: جنس تسمه به کار رفته در دستگاه در برابر خش و سایش مقاوم است.
  • تسمه نقاله مقاوم دربرابر روغن:  تسمه به کار رفته دارای روکش ضد روغنی است که سبب می شود روغن تسمه را پوسیده و خراب نکن و برای جابجایی کالاهای آغشته به روغن مناسب است.

همچنین این تسمه ها با توجه به محیط کاری دارای ویژگی ظاهری خاصی نیز هستند. مثلا برای جلوگیری از سر خردن مواد و بسته ها از تسمه نقاله آج دار استفاده می شود. یا در موارد جابجایی محصولات بهداشتی از جنس استیل استفاده می کنند . از تسمه های PVC نیز برای موارد مرطوب و روغنی و حتی اسیدی استفاده می شود.

نوشته مرتبط
دستگاه فویل سیل

انواع دستگاه تسمه نقاله

امروزه دستگاه های تسمه نقاله در صنایع بیشماری مانند زمین های کشاورزی ، انبارهای ذخیره مواد وجابجایی کالا و… مورد استفاده قرار می گیرد. این طیف گسترده کاربرد سبب شده انواع گوناگونی از این ماشین تولید شود که هرکدام مختص انتقال و جابجایی در شرایط خاصی است .
دستگاه تسمه نقاله بارگیری ، دستگاه تسمه نقاله جلوی بسته بندی ، دستگاه تسمه نقاله شیب دار ، دستگاه نوار نقاله رولیکی و … از انواع این ماشین می باشد.

تسمه نقاله بارگیری 1 - انواع دستگاه تسمه نقاله
نمونه دستگاه تسمه نقاله بارگیری

از موارد بسیار مهمی که باید برای ساخت یک دستگاه نوار نقاله مد نظر قرار داد عبارت است از : سرعت، مقدار بار ، نوع موادی که باید حمل شود ، ارتفاع اولیه و ارتفاع ثانویه است که طبق این موارد شاسی کانوایر طراحی شده و موتورها و تسمه نقاله های مورد نیاز در آن به کار گرفته می شود.